Swift

Najczęstsze błędy początkujących

Stało się! Podniosłeś największy możliwy ciężar - ciężar własnego tyłka z kanapy i poszedłeś na siłownie. Obejrzałeś wszystkie Vlogi, przeczytałeś Blogi i Fora. Oglądałeś filmy z Mr. Olympia, spisałeś ich trening więc jesteś gotowy żeby zmienić swoje ciało. Czy na pewno??
Może trochę przesadziłem na wstępie ale często widzę na siłowni początkujących, którzy z kartką w ręku przychodzą na siłownie. Na tej kartce rozpisany trening jakiegoś PRO i zaczynają trenować tyle samo. Inny scenariusz to taki, że przychodzi stały bywalec siłowni z młodszym kolegą i od pierwszego razu trenują tym samym planem. Początkujący chce jak najszybciej dogonić kolegę więc jak może to jeszcze dokłada kilka serii od siebie bo w ten sposób urośnie szybciej...
Błędów można zrobić wiele, sam nie uniknąłem niektórych ale ja nie zaczynałem w czasach Internetu, nie miałem skąd czerpać wiedzy, Wy ich nie popełniajcie. Oto one:

- Klatka i bicepsy najlepiej 5 razy w tygodniu. Wyciskanie na klatkę żeby podbudować swoje ego i zaszpanować przed kolegami, bicepsy żeby mieć wielkie łapy. Jak się kończy taki plan? Ręce chude jak makaron, klatka jak dół po wapnie. Jeżeli trenujesz splitem wystarczy każdą partię przetrenować raz w tygodniu. Wtedy urośnie. Jeżeli FBW 3 razy w tygodniu również będzie odpowiednio. Więcej nie znaczy lepiej!

- Za duże ciężary. Nie ważne, że zamiast bicepsami zarzucasz sztangę całym ciałem, aż bolą plecy, ważne, że założyłeś na nią 40 czy więcej kilo. Tak daleko nie zajdziesz...Lepiej skupić się na technice niż na ciężarze. Oczywiście z biegiem czasu przyjdzie pora na duże obciążenia ale przy zachowaniu odpowiedniej techniki.

- Za dużo serii. Początkujący nie potrzebują więcej niż 12 serii na duże grupy mięśniowe np. plecy, nogi czy klatka oraz 7-8 serii na mniejsze jak np. bicepsy. Tak jak pisałem wyżej, 30 serii na klatkę nie powiększy jej ani nie zrobi Cię silniejszym. Trening powinien trwać około godziny plus rozgrzewka nie powinien przekraczać półtorej godziny. Wtedy zachowacie anaboliczny stan i zobaczycie efekty szybciej.

- Brak diety. Nie ma potrzeby kopiować diet zawodowców i męczyć się tylko ryżem i kurczakiem. Grunt to zbilansować tak posiłki aby zapewnić odpowiednią ilość "paliwa" dla swoich mięśni. Im smaczniejsza będzie dieta tym większe prawdopodobieństwo, że wytrwasz w niej dłużej więc zrób to z głową. Co innego jeżeli przygotowujesz się do zawodów ale to nie temat o takich ludziach :)

- Nie robię pleców bo ich nie widać w lustrze, a nogi mam już grube. Jeżeli zdecydowałeś się ćwiczyć rób to sumiennie. Nie pomijaj nielubianych partii. Wszystkie grupy mięśniowe są jednakowo ważne. Dysproporcję będą widoczne dopiero po jakimś czasie, a wtedy to będzie wyglądało komicznie. Chcesz wyglądać jak gość ze zdjęcia?

Oczywiście to nie wszystkie błędy, można by jeszcze wymienić wiele innych ale te moim zdaniem są najczęstsze i najgorsze. Mam nadzieję, że początkujący wezmą do serca powyższe i zmienią swoje nastawienie. Kulturysta to nie tępy osiłek, żeby dobrze wyglądać trzeba wykorzystać głowę nie tylko do jedzenia :)

Zobacz również

6 komentarze

  1. Bardzo fajny wpis. Dużo w tym racji. Dużo jest napakowanych kolesi z nogami jak modelka :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak we wpisie dużo racji jest. Najbardziej smutne jest jednak to, że nikt takim ludziom nie pomaga. Na sali powinien być trener, który to po tym jak już podniesie swojEGO tym, że pośmieje się po nosem sam szybko znika. Pomijam już normalnych ćwiczących.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze próbuje pomóc jak widzę takie osoby. Były jednak przypadki, że ktoś patrzył na mnie jak na jakiegoś czubka który się wymądrza zamiast być odrobinę wdzięczny za pomoc...Cóż...różni ludzie są na tym świecie :)

      Usuń
  3. dokładnie, lubie dać sobie wycisk na siłowni ale nie jestem specjalistką, mam jeszcze dyskopatię lędźwiową i naprawde musze to robic technicznie poprawnie i niestety nikt właściwie nikt nie pomaga nikt nie podpowiada, co najwyzej panowie się patrza atrener wcina kurczaka. i nie jest to moje doświadczenie z 1 siłowni....ale z wielu wielu na których byłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety taka jest rzeczywistość...Grunt, że masz świadomość tego jak ważna jest technika, bo w końcu sport to zdrowie więc trzeba dbać o ciało aby nie dopuścić do kontuzji.

      Usuń