Swift

Trening okluzyjny - co to za wynalazek? Occlusion Training / Blood Flow Restriction

Ostatnimi czasy na zachodzie panuje moda na nowy rodzaj treningu. Trening okluzyjny (bo o nim tu mowa) to trening z wykorzystaniem opasek uciskowych lub gum zawiązanych powyżej trenowanej grupy mięśniowej. Tego rodzaju trening stosuje się głównie przy treningu ramion (bicepsy, tricepsy) oraz mięśni nóg (czworogłowe, dwugłowe ud). Dlaczego tylko do tych partii? Bo jak ograniczyć dopływ krwi do pleców czy klatki? 
Jak zawiązać opaski aby trening przyniósł efekt? Chyba najlepiej zobrazują to zdjęcia zapożyczone z google:
źródło: http://www.t-nation.com/
źródło: http://www.bodybuilding.com/
Okej, obwiąże trenowaną partię to będę miał więcej siły przez co urosnę jak na drożdżach? 
Ciekawostką przy tego rodzaju ćwiczeniach jest fakt, że obciążenie jakim się operuje podczas treningów to zaledwie około 20% maksymalnego z jakim byśmy byli w stanie wykonać jeden poprawny ruch! Tak więc doskonałe rozwiązanie dla tych którzy borykają się z kontuzjami lub z innych względów nie mogą dźwigać wielkich ciężarów.

Skoro zmniejszę ciężar w jaki sposób moje mięśnie dostaną bodziec do rozrostu?
Podczas normalnego treningu nasze mięśnie pożerają tlen. Podczas każdego skurczu, natleniona krew pompuje się do naszych mięśni. Zawiązując opaskę uciskową blokujemy dopływ krwi, a co za tym idzie dopływ tlenu. Deficyt tlenu powoduje zdecydowanie szybszą aktywację szybkich włókien mięśniowych typu II, które w normalnej sytuacji włączają się przy ekstremalnych obciążeniach lub pod koniec serii.

Jakie korzyści płyną z wykonywania treningu okluzyjnego?
- Zwiększona akumulacja metabolitów
- Niemalże 4-krotny wzrost stężenia hormonu wzrostu po treningu okluzyjnym (w wyniku treningu tradycyjnego stężenie to wrasta około 2-krotnie)
- Przyspieszenie regeneracji mięśniowej (mniejsze obciążenia, mniejsze uszkodzenia)
- Zmniejszona możliwość kontuzji, przeciążenia stawów, ścięgien itd
- Zmniejszenie wydzielania niepożądanego kortyzolu 

Wydaje się super, gdzie jest kruczek? 
Cholerny ból...Niestety to nie trening dla każdego. Jeżeli jesteś mięczakiem odpuść sobie ten trening od razu. Jeżeli nie jest w stanie zapomnieć o pieczeniu i wykonywać kolejne powtórzenia to trening nie dla Ciebie. Jeżeli jednak maksymalna pompa mięśniowa oraz palenie żywym ogniem to dla Ciebie chleb powszedni wypróbuj koniecznie ten patent i zobacz czy przyniesie oczekiwane rezultaty. 

Jak wykonać taki trening? 
Ja polecam wykonanie kilku serii treningu okluzyjnego na sam koniec treningu mięśni ramion lub nóg. Każdą serię rób ciężarem w granicy 20% maksymalnego, ilość powtórzeń maksymalna jaką jesteś w stanie wykonać. Pamiętajcie aby nie odwijać opasek pomiędzy seriami. Odpoczynek między ćwiczeniami skracamy do 30 sekund.

Kto z Was jest gotowy na ból i spróbuje tego rodzaju treningu?

UWAGA: Nie umyślne wykorzystanie tej metody może być groźne dla Twojego zdrowia! Przed wypróbowaniem skonsultuj się z lekarzem ponieważ wykorzystanie opaski uciskowej oraz związane z tym niedotlenienie może doprowadzić do martwicy tkanek, co z kolei może skończyć się amputacją kończyny.

Zobacz również

2 komentarze

  1. Widze że blog ciekawy ale chyba na nim nie zarabiasz. A możesz zarobić całkiem nieźle promując produkty związane ze zdrowiem , szkoda żeby ruch na twojej stronie się marnował, jak możesz dorobić sobie niezłą pensję, wpisz sobie w google - spieniężanie stron o zdrowiu i urodzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blog prowadzony z pasji, a nie z chęci zarobku...
      Oczywiście miło było by zarabiać na czymś co się kocha :)

      Usuń