Swift

Podstawy diety - Kiedy ważyć jedzenie? Przed czy po gotowaniu?

Gdy pierwszy raz pojawiło się to pytanie na mojej skrzynce FaceBookowej potraktowałem je jak każde inne, jednakże wraz ze wzrostem temperatury na zewnątrz pojawia się ono coraz częściej? Rozumiem, że nowe osoby rozpoczynają przygodę ze sportem (ponieważ wakacje za pasem) więc okazuje się, że takie elementarne rzeczy sprawiają Wam problem. Dziś więc ukłon w stronę Świeżaków aby i oni zagościli na dłużej na moim blogu.

Jak to więc jest z tym ważeniem produktów? 
Odpowiedź jest banalnie prosta - Do bilansu kalorycznego zawsze wliczamy makroskładniki według wagi produktu przed jakąkolwiek obróbką termiczną! Wszystkie tabele wartości odżywczych podają wartości dla produktów "surowych" czyli przed przygotowaniem. 

W przypadku węglowodanów waga po ugotowaniu mocno wzrasta. Przykładem może być ryż, którego stugramowy woreczek nie wydaje się dużą porcją, lecz gdy "napije się" wody można śmiało się nim najeść.

Z białkami sprawa wygląda całkowicie odwrotnie. Mięso podczas obróbki cieplnej (gotowanie, smażenie czy pieczenie) zawsze traci swoją objętość oraz wagę. Woda odparowuje, tłuszcz się wytapia więc duży soczysty stek czy filet piersi kurczaka po usmażeniu wygląda już znacznie mizerniej. 

Odnośnie tłuszczu również bierzemy pod uwagę jego wagę na zimno. Jeżeli chcecie do posiłku dodać 15g oliwy i smażycie mięso, to tą oliwę którą polaliście patelnie przed smażeniem odejmujecie z założonej porcji. 

Na koniec krótkie uzasadnienie czemu należy ważyć produkty przed przygotowaniem. Świetnym przykładem jest wyżej wspomniany ryż, przed gotowaniem zawsze waży tyle samo. Gotując go możemy użyć szklanki wody jak i połowy garnka, ryż bardzo chłonie wodę więc ciężko powiedzieć ile procent po jego ugotowaniu stanowi woda (bez kaloryczna), a ile on sam. W przypadku mięs również mamy wiele zmiennych zachodzących podczas obróbki dlatego dla pewności zawsze ważymy wszystkie produkty zanim zaczniemy poddawać je obórce termicznej. 

W zasadzie nie ma się co więcej rozpisywać na ten temat. Warto brać to na "Chłopski rozum". Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania tego typu piszcie, jeżeli któreś zacznie pojawiać się często to poświecę na nie cały wpis. Rzeczy które wydają się oczywiste dla jednych, stanowią zagadkę dla innych więc nie ma głupich pytań :)


Zobacz również

4 komentarze

  1. a co z owocami i warzywami, ważymy już obrane, bezpestek itd, czy np banana waży się ze skórką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie bierzemy pod uwage wagi skóry, to samo tyczy się ziemniaków itd. Wartości, które nas interesują to te po obraniu ze skóry, wydrylowaniu z pestki itp.

      Usuń
  2. Pomocny artykuł dla osób początkujących, zgadzam się w 100%.

    Zapraszam do mnie - http://www.hussarian.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Super artykuł! Naprawdę tego nie wiedziałam, a oczywiste rzeczy dla kulturystów są magią dla początkujących amatorów innych sportów. Czytam blog z zainteresowaniem. :) Przesyłam triathlonowe pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń